Composable architecture is ideaal voor organisaties die een consistent hoogwaardige klantervaring over alle kanalen willen bieden.

Technologie

Synergie IT en business met composable architecture

14 maart 2023

Composable architecture is ideaal voor organisaties die een consistent hoogwaardige klantervaring over alle kanalen willen bieden. Dus waarom stapt niet elke klantgerichte organisatie direct over?

Composable architecture maakt het mogelijk om jouw digitale infrastructuur op maat op te bouwen.

Dat betekent onder meer dat je sneller en eenvoudiger nieuwe mogelijkheden voor klantcontact toe kunt voegen, zonder aanpassingen aan de onderliggende systemen. De ideale set-up dus voor organisaties die hun klantervaring willen verbeteren. Waarom stapt niet elke organisatie direct over? 

Het notoire belangenconflict tussen IT-afdeling en de businesszijde speelt hier vaak een belangrijke rol. Kort samengevat komen initiatieven die zich richten op een flexibelere digitale ‘voorzijde’ vaak van marketing, sales en andere klantgerichte afdelingen. Daar voelen professionals immers de grootste urgentie om snel te reageren op nieuwe klantbehoeftes en (technologische) trends.

Solide IT-fundament

De meer intern gerichte IT-organisatie focust zich vaak met name op een solide IT-fundament. Dat moet zo voorspelbaar mogelijk de kernvaardigheden van een organisatie ondersteunen. Deze omvangrijke systemen, voor bijvoorbeeld Enterprise Resource Planning (ERP) of Customer Relationship Management (CRM), zijn ook lastig te vervangen door een composable alternatief. 

De IT-afdeling is uiteraard wél geïnteresseerd in mogelijkheden om de digitale infrastructuur actueel te houden zonder bewerkelijke updates en een lappendeken van complexe integraties. Zeker in het begin kan het vervangen van de vertrouwde totaalpakketten door een composable alternatief echter extra complexiteit en (minder overzichtelijke) kosten toevoegen, en om nieuwe skills vragen.

Composable architecture is ideaal voor organisaties die een consistent hoogwaardige klantervaring over alle kanalen willen bieden.
Gert van Vliet is managing director bij Touchtribe

Gert van Vliet

Managing director

Delen

Naadloos samenvallende contactpunten

Het is dan aan de businesszijde om de noodzaak met harde cijfers kunnen onderbouwen. Hoewel een meer flexibele digitale infrastructuur een veelzijdige return on investment kan genereren, is het becijferen hiervan soms lastig. Het daadwerkelijk benutten van nieuwe digitale mogelijkheden om bijvoorbeeld een ‘naadloze klantreis’ in te richten vereist daarbij ook veel nieuwe kennis.

Hoe laat ik contactpunten optimaal op elkaar aansluiten? Hoe zorg ik dat de data van al die achtereenvolgende interacties niet in lastig toegankelijke silo’s verdwijnt? Hoe transformeer ik de samengebrachte data over bekende en onbekende klanten in waardevolle inzichten? Een serieuze uitdaging, zeker nu het aantal opties binnen een composable architectuur razendsnel groeit.

Flexibel digitaal ecosysteem is cruciaal

Organisaties die begrijpen hoe cruciaal dit soort vragen zijn, beantwoorden die zoveel mogelijk op directieniveau. In een gedetailleerde visie en strategie benoemt de directie onder meer de technologie die in toekomst waarschijnlijk echte onderscheidende waarde gaat leveren voor klant én organisatie. Met daarbij ook de voorwaarden om daar succesvol gebruik van te kunnen maken. 

Een van de belangrijkste voorwaarden is een flexibel digitaal ecosysteem, dat het mogelijk maakt nieuwe technologische mogelijkheden in een vroeg stadium te testen op potentiële meerwaarde. Steeds meer klantgerichte organisaties stappen daarom over naar een composable architecture. Deze innovatieve aanpak deelt complexe digitale oplossingen op in logische componenten.

De IT-afdeling kan daardoor sneller reageren op zakelijke wensen, zonder grote impact voor de bestaande infrastructuur. De klantzijde krijgt meer vrijheid om de waarde van nieuwe mogelijkheden te testen. Bovendien verbeteren zo het wederzijds begrip tussen IT en businesszijde: mogelijk belangrijkste voorwaarde om digitale technologie om te zetten in onderscheidende meerwaarde.

Meer weten over composable architectures?

Lees dan nu de longread:

Composable Architecture geeft klantgerichte organisaties digitale veerkracht’

(leestijd: 9 minuten)

Dit artikel gaat in op de volgende vragen:
  • Beperken ‘monolithische’ software suites jouw flexibiliteit en reactievermogen?

  • Waardoor verzanden steeds meer klantreizen in digitale eenheidsworst?

  • Hoe evolueer je van een multichannel naar een omnichannel klantervaring?

  • Wat is de kracht van microservices, API’s, cloud-native en headless (MACH)?

  • Is een composable Digital Experience Platform de Heilige Graal voor marketeers?

  • Waarom stapt niet elke klantgerichte organisatie direct over op Composable Architecture?

Gert van Vliet is managing director bij Touchtribe

Gert van Vliet

Managing director

Delen