Digital sameness is het steeds verder wegvallen van onderscheidende merkwaarden. Met een composable architecture ben je in staat je echt differentiëren.

Technologie

Composable architecture helpt je ontsnappen aan saaie digitale eenheidsworst

16 maart 2023

Consumenten verwachten op elke stop in hun digitale klantreis een onderscheidende ervaring. Dankzij composable architecture vermijd je de digitale eenheidsworst van je concurrenten.

Iedereen kent het verhaal van succesvolle digitale disruptors als Uber of Booking.com. Dankzij innovatieve digitale technologie, en een haarscherp inzicht in de behoeftes van hun doelgroep, slaagden zij erin om hun hele markt binnen korte tijd op zijn kop te zetten. Dat deden ze met diensten die de gebruiker echte onderscheidende waarde boden ten opzichte van de concurrentie.

Van die voorsprong is weinig meer over. Zowel Uber als Booking slaagden er de afgelopen jaren niet in om hun voorsprong te consolideren. Veel trouwe klanten van weleer gebruiken tegenwoordig net zo makkelijk de diensten van een groeiend aantal concurrenten. Die slagen er steeds eenvoudiger in om een vrijwel identieke dienstverlening en gebruikservaringen aan te bieden.

Sterk gelijkende websites en apps

Verreweg de meeste merken kunnen alleen maar dromen van de unieke voorsprong die disruptors als Booking en Uber ooit genoten. Hun uitdaging om zich van concurrenten te onderscheiden is daardoor nog veel groter. Zeker nu langzamerhand elke concurrent is voorzien van een qua opzet sterk gelijkende website, mobiele app en een groeiend aantal aanvullende contactpunten.

Open bijvoorbeeld eens een aantal websites of shops van concurrenten in dezelfde branche. Het maakt eigenlijk niet uit of dat vakantieverkopers, elektronicawinkels, kledingmerken of financiële dienstverleners zijn. Klik dan eens in hoog tempo door de verschillende onderdelen van de pagina heen. Grote kans dat je nauwelijks nog kunt uitleggen welke ‘ervaring’ bij welke aanbieder hoort.

Digital sameness is het steeds verder wegvallen van onderscheidende merkwaarden. Met een composable architecture ben je in staat je echt differentiëren.
Rogier de Graaf is business director bij Touchtribe

Rogier de Graaf

Business Director

Delen

Digital sameness in websites

Digital sameness betekent digitale eenheidsworst

Dat steeds verder wegvallen van onderscheidende merkwaarde heet digital sameness, dat grofweg vertaald als ‘digitale eenheidsworst’.  Belangrijke oorzaak voor dit groeiende probleem is het feit dat veel marketeers steeds nadrukkelijker zijn gaan leunen op de mogelijkheden die hun software suites eenvoudig beschikbaar maken. En dat diezelfde marketeers vaak gebruik maken van dezelfde suites.  

Composable architecture maakt het mogelijk om te ontsnappen aan deze digitale eenheidsworst. In plaats van een standaard platform met standaard functionaliteit stel je daarmee geheel naar eigen inzicht het digitale ecosysteem samen dat het beste past bij jouw specifieke technologische en zakelijke doelstellingen. Van ‘one-size-fits-all’ naar een unieke merkervaring dus.

Nu kun je de klantgerichte voorzijde van je digitale infrastructuur (het ‘front-end’) namelijk volledig los te koppelen van de ondersteunende achterzijde.

Composable geeft extra digitale veerkracht

Dankzij een composable architecture kun je onder meer snel en direct nieuw contactpunten aan de klantgerichte voorzijde van je digitale infrastructuur (het ‘front-end’) toevoegen. Dat maakt het mogelijk om een unieke ervaring ontwerpen en neer te zetten. Zonder eerst te sleutelen aan de systemen die content en klantprofielen beheren, bestellingen verwerken of veilige betalingen mogelijk maken. Die praktische mogelijkheid noemen we ook wel ‘headless’.

Composable architecture geeft jouw klantgerichte organisatie zo extra digitale veerkracht. Het maakt het mogelijk om veel sneller in te spelen op nieuwe trends. Bovendien stimuleert en faciliteert een composable architecture nauwere samenwerking van IT en businesszijde, en stel het ze in staat om nieuwe technologische mogelijkheden snel en flexibel op mogelijke toegevoegde waarde te testen.

Meer weten over composable architectures?

Lees dan nu de longread:

Composable Architecture geeft klantgerichte organisaties digitale veerkracht’

(leestijd: 9 minuten)

Dit artikel gaat in op de volgende vragen:
  • Beperken ‘monolithische’ software suites jouw flexibiliteit en reactievermogen?

  • Waardoor verzanden steeds meer klantreizen in digitale eenheidsworst?

  • Hoe evolueer je van een multichannel naar een omnichannel klantervaring?

  • Wat is de kracht van microservices, API’s, cloud-native en headless (MACH)?

  • Is een composable Digital Experience Platform de Heilige Graal voor marketeers?

  • Waarom stapt niet elke klantgerichte organisatie direct over op Composable Architecture?

Rogier de Graaf is business director bij Touchtribe

Rogier de Graaf

Business Director

Delen