Fit For Free case header

Fit For Free

Een online fitnessrevolutie ontketenen met een modern digitaal platform

Fit For Free is een toonaangevende, landelijke sportschool die opereert onder meerdere brands: Fit For Free en SportCity. De ambitie is om een schaalbare multi-brand online marketing en conversie machine te ontwikkelen die past binnen de nieuw ontwikkelde huisstijl.
Het eerste doel van de implementatie was het verhogen van de conversie. De oude website werkte slecht op mobiele devices, terwijl 70% van het webverkeer hier juist vandaan kwam. In nauwe samenwerking met de specialisten van Fit for Free, ontwierpen en bouwden we een intuïtieve mobile first checkout. Dit leverde direct een significante verbetering op in conversie.

Fit for free mobile landingpage
Sportcity mobile landingpage

Multibrand uitrol faciliteren

Het content management systeem was verouderd en content managers konden er slecht mee uit de voeten. Bovendien werden de verschillende merken onderhouden vanuit verschillende platforms en met verschillende technieken, waardoor het updaten en beheren van de websites een kostbare aangelegenheid was.

Om het beheer gestructureerder en efficiënter te laten verlopen, kozen we voor een eenduidige setup voor de verschillende merken. Eén CMS en een design system aan de achterkant, waarmee dubbel werk wordt voorkomen, maar ieder merk wel zijn eigen unieke uitstraling heeft. Vanuit het CMS heeft Fit for Free volledige vrijheid om unieke pagina’s samen te stellen, die perfect passen binnen de specifieke merkuitstraling.

Fit for free case Touchtribe Design systeem

Design systeem als startpunt

Omdat Fit For Free vanuit twee verschillende merken de markt bedient, was er geen centrale plek waar alle merk- en content elementen werden beheerd. Dit zorgde voor inconsistentie in de gebruikerservaring op de verschillende websites. Om dit probleem op te lossen introduceerden we een design systeem. Een design systeem is een centrale omgeving waar alle digitale bouwstenen beschikbaar zijn voor iedereen die aan websites, marketing, communicatie en andere digitale uitingen van een merk werkt. Omdat de verschillende teams dezelfde bron gebruiken ontstaat er consistentie in de ontwikkeling van websites en digitale diensten, hiermee wordt de gebruikservaring naar een hoger niveau getild. Bovendien is er nu snelheid en een gevoel van empowerment voor teams om zelf aan de slag te gaan, omdat veel van de content zelf kan worden beheerd door niet-technische mensen.

Headless architectuur fit for free case Touchtribe

Headless als basis voor schaalbaarheid

Bij een headless architectuur staat de front-end van het e-commerce platform los van de backend systemen binnen het digital landschap. Dit geeft Fit For Free veel flexibiliteit om verschillende kanalen helemaal naar hun eigen wensen en die van hun doelgroep in te richten.

Content kan merkonafhankelijk en kanaalspecifiek worden afgestemd om klanten een optimale merkbeleving geven. Het aanpassen van de front-end om te experimenteren met nieuwe features, A/B testen, optimalisatie, of uitrol van nieuwe digitale diensten, behoren hier tot de mogelijkheden.

Het e-commerce platform met headless-architectuur op basis van Contentful is toekomstbestendig en stelt de organisatie in staat gemakkelijk nieuwe proposities of labels uit te rollen zonder dat dit effect heeft op de bestaande labels. Ook is de oplossing geschikt om content te leveren op kanalen als smartwatches, kiosken binnen de sportscholen, of de mobiele app, zonder dat dit impact heeft op de backend van het platform.

Uiteindelijk heeft de nieuwe website een significant betere conversie, waardoor meer mensen gaan starten met een gezondere levensstijl

Tim de Jardine - Digital Manager Fit for Free
Digitaal platform fit for free case Touchtribe

Requirements digitaal platform

Om de ambitie van het ontketenen van een digitale fitness revolutie te kunnen faciliteren zijn er een aantal requirements opgesteld waar de nieuwe websites en het achterliggende content management systeem aan moet voldoen:

  • Alles mobile first

  • Moet leiden tot hogere conversie

  • Moet een multi-brand strategie faciliteren

  • Meer flexibiliteit in het CMS

  • Koppeling met ERP systeem Gym Manager

  • Cloud native om toekomstbestendig te blijven

  • Moet onderhouden kunnen worden door niet-technische medewerkers

Fit for free case Touchtribe

Implementatie

Contenftul geeft de redacteuren en marketeers van Fit For Free alle vrijheid om de website aan te passen en uit te breiden. Het systeem is zeer eenvoudig in gebruik, maar tegelijkertijd uiterst krachtig en wendbaar. 

Voor optimale snelheid en schaalbaarheid is de voorkant van de website gebouwd met React en NextJS. Uiteraard zijn daarbij alle best practices met betrekking tot SEO en headless in de praktijk gebracht.

Resultaat

Het belangrijkste resultaat wat behaald is is de sterk verbeterde conversie van de checkout van de Fit For Free website. Daarnaast heeft de website een upgrade gehad waardoor het design aantrekkelijker is, informatie makkelijker is te vinden, en kan de content veel beter gemanaged worden. En als klap op de vuurpijl: hij werkt fantastisch op mobiel.

  • 95

    Sportscholen

    van Fit for free verspreid over heel Nederland

  • > 15%

    betere conversie

    ten opzichte van de oude situatie.

Interesse in een headless oplossing?

Download onze whitepaper waarin we uitleggen waarom de toekomst van e-commerce headless is. Vul uw gegevens in en ontvang de whitepaper in uw mailbox.

Whitepaper De toekomst van e-commerce is headless