Voor Timemoto, wereldwijd leverancier van tijdregistratiesystemen ontwikkelden wij een headless e-commerce platform op basis van Storyblok en Bigcommerce.

TimeMoto

Wereldwijd headless e-commerce platform

TimeMoto is wereldwijd marktleider in devices voor tijd- en urenregistratiesystemen en biedt complete oplossingen voor beheer van personeelsbestanden en inzicht in gewerkte aantal uren. In het verleden had TimeMoto enkel een productcatalogus op de website van Safescan, het moederbedrijf en leverancier van geldtel en validatie machines. Er was behoefte aan een eigen identiteit, digitale strategie en een modern experience platform. Op dit maatwerk platform kunnen klanten kennis maken met de producten van TimeMoto, deze bestellen via lokale storefronts en is er een single-sign-on mogelijkheid om met dezelfde gegevens te kunnen inloggen als op het cloud platform waarin personeel en uren kunnen worden beheerd.

Wereldwijd headless e-commerce voor lokale klantbeleving

Headless e-commerce voor lokale beleving

Bij een headless architectuur staat de front-end van het e-commerce platform los van de backend systemen. Hiermee heeft TimeMoto de mogelijkheid om een uniforme klantbeleving te bieden, ongeacht waar de klant zich bevindt: binnen de experience website om informatie in te winnen of binnen de webshop om een aankoop te doen.

Content als productinformatie, valuta, wet- en regelgeving rond tijdsregistratie en BTW regels worden locatie afhankelijk getoond om klanten een optimale merkbeleving te geven in hun eigen taal en volgens de lokaal geldende wetten en regels.

Een headless-architectuur op basis van het Bigcommerce e-commerce platform en Storyblok CMS is toekomstbestendig en stelt de organisatie in staat gemakkelijk nieuwe storefronts uit te rollen in nieuwe landen, zonder dat dit effect heeft op de achterliggende systemen.

Regio afhankelijke content

Er zijn voor ieder land andere wetten en regels rond zakelijke tijdregistratie. Daar komt bij dat verspreid over de wereld in verschillende landen dezelfde taal wordt gesproken, maar waar andere regels gelden. Zo spreekt men Spaans in Spanje èn Mexico. Dit zorgt ervoor dat er naast een meertalig e-commerce platform, ook regio afhankelijke content elementen moeten worden getoond. Afhankelijk van de locatie van de klant wordt de juiste informatie over de wet- en regelgeving getoond. Omdat TimeMoto uitsluitend aan zakelijke klanten levert en dus met BTW en Sales tax te maken heeft, hebben wij een custom plugin voor Bigcommerce ontwikkeld. Deze berekent tijdens het bestelproces op de achtergrond de belasting op basis van je verzendadres.


User experience staat centraal binnen de producten en website van Timemoto

User experience centraal

Het TimeMoto platform is volledig maatwerk. Een all-in-one e-commerce oplossing is overwogen, maar hiermee was het niet mogelijk de gewenste user experience te kunnen garanderen. Door te kiezen voor een headless architectuur was er volledige vrijheid om een UX te implementeren wat aansluit bij het merk en de kernwaarden van TimeMoto. Dit is ook terug te zien in de productconfigurator die helpt bezoekers bij het vinden van de juiste klok, onder andere op basis van identificatiemethoden of aantal gebruikers. Ook kunnen accessoires worden toegevoegd.

De keuze voor een headless oplossing geeft ons veel flexibiliteit, nu en in de toekomst.

Judith Brugman, International Head of Marketing TimeMoto
Productpagina TimeMoto
Cart checkout op mobiele website Timemoto

Requirements digitaal platform

De diensten en producten van TimeMoto zijn intuïtief en gericht op gebruiksgemak. Deze kernwaarden moesten ook terug te vinden zijn op de website. De requirements die zijn opgesteld om hieraan te kunnen voldoen zijn:

  • Meertaligheid om wereldwijde verkoop te stimuleren

  • Toepassen van lokale shipping kosten

  • Validatie van lokale BTW regels

  • Experience en e-commerce binnen 1 platform faciliteren

  • Up- en cross sell faciliteren door mogelijkheid content uitbreiding

  • Single-Sign-On (SSO) feature voor het TimeMoto cloud platform en webshop

Implementatie

Tijdens een tech-safari met de specialisten van Touchtribe zijn de CMS requirements en e-commerce wensen van TimeMoto opgesteld. Er is gekozen voor een best-of-breed oplossing: Bestaande technologie die het beste aansluit bij de vraag. In dit geval is er gekozen voor een headless architectuur op basis van het Storyblok met de toevoeging van het Bigcommerce platform. Doorslaggevend voor deze keuze is dat het Storyblok enorm visueel is ingesteld

Alle producten van TimeMoto staan in Bigcommerce, alle (lokatie specifieke) content als vertalingen, maar ook de mijn-omgeving en product detailpagina’s in Storyblok. Daarnaast ontwikkelde Touchtribe custom plugins en API integraties met de ERP software van TimeMoto. Voor de Single Sign On functionaliteit waarmee klanten slechts 1 account nodig hebben voor alle digitale diensten is gebruikgemaakt van Amazon Web Services API’s om te koppelen met de Identity Provider van TimeMoto. Zo is veiligheid gegarandeerd.

Resultaat

Met dit platform heeft het merk TimeMoto een gebruiksvriendelijk experience platform met een geheel eigen identiteit. Daarnaast zijn er door diverse integraties met third party systemen mogelijkheden tot het doen van aankopen. Via het Storyblok CMS en Bigcommerce platform kunnen meerdere producten en content worden toegevoegd zodat de webshop altijd actueel blijft.