EMS
Als aanbieder van betaaloplossingen en -automaten voor winkeliers zat het met de interne werking van het EMS (European Merchant Services) platform wel goed. Hun klantenportaal/B2B website liet echter nogal te wensen over. We vervingen het legacy-systeem door een composable architecture inclusief headless CMS. En we deden dit alles in slechts 3 maanden tijd!
Roadmap ontwikkeling
Composable
Headless CMS
Storyblok
Web development
2024
Na ons eerste gesprek met EMS kregen we een datum voor de kiezen. De ondersteuning op het toenmalige CMS zou komen te vervallen dus was het zaak om de hele architectuur zo snel mogelijk over te zetten. Deadline: 1 januari 2024. Knap lastig wanneer je je in oktober 2023 bevindt. Maar Touchtribe ging de uitdaging aan.
Het eerste agendapunt: prioriteiten stellen. We maakten een lijst op met alle wensen en deliverables en zorgden ervoor dat we deze stap voor stap konden afwerken. Dat loonde want we leverden de composable architecture al op voor de deadline.
We kozen voor een framework van Vercel met Next.js, styling door middel van Tailwind en een headless CMS van Storyblok.
Vanwege de strakke deadline kozen we ervoor om off-the-shelf componenten uit het CSS-framework van Tailwind te gebruiken. Waar we gewend zijn om te bouwen volgens een design, draaiden we het om. We lieten het design aansluiten op de componenten. Dit zorgde voor een verkorting van de doorlooptijd wat ons hielp om on track te blijven.
EMS bedient een breed scala aan klanten, van kledingwinkels en cafés, tot een taxibedrijf of tandarts. Kortom, overal waar je een pinautomaat kunt verwachten. Dat doen ze ook nog eens in heel Europa. Je kunt je al voorstellen, nogal wat verschillende doelgroepen en talen. Maar hoe spreek je die allemaal aan?
We kozen voor een multimodale website, waarbij je van de ene naar de andere taal of regio kunt klikken, zonder de omgeving te verlaten. We vervingen het oude CMS door een headless CMS van Storyblok – waarbij backend en frontend van elkaar zijn losgetrokken. Zo kan er per land en taal specifieke content worden geplaatst, wat onafhankelijk vaelkaar bestaat.
We richtten het zo in dat zelfs de menustructuur per land kan verschillen. En de algemene content die wel gedeeld wordt, hoeft zo niet nog eens apart toegevoegd te worden.
Net als bij Tailwind, gebruiken we voor Storyblok ook standaard componenten. Dit geeft de content-editors bij EMS de vrijheid om nieuwe pagina’s toe te voegen en stroomlijnt hun proces.
Voor EMS stond een mobile-first website hoog op de wensenlijst. Daarbij is performance uitermate belangrijk. De site wordt continu getrackt op performance en responsiveness. Ook zorgen we ervoor dat qua SEO de hoogste Lighthouse score wordt behaald.
Waar financiële instellingen zoals EMS ook rekening mee moeten houden is het voldoen aan de ISO-regelgeving. Gelukkig hebben we daar bij Touchtribe ervaring mee. Zo is de hele EMS website na oplevering geaudit met succesvolle uitkomst.
De website fungeert voornamelijk als informatiesite voor potentiële klanten van EMS en als customer service en support site voor bestaande klanten. Bezoekers kunnen via formulieren informatie aanvragen over services of apparaten De formulieren zijn direct gelinkt aan het CRM van EMS (Salesforce) door middel van een API. Zo blijft het klantenbestand overzichtelijk voor de salesmedewerkers.
Bijkomend voordeel van werken met composable architecture is dat klanten, wanneer ze groeien of ontwikkelen, ervoor kunnen kiezen om met API’s nieuwe componenten aan hun website toe te voegen. Zo toont EMS wel het productaanbod maar kun je ze nog niet rechtstreeks via de website kopen. Een integratie maken met een e-commerce platform zou een volgende stap kunnen zijn die we relatief eenvoudig kunnen implementeren.
Touchtribe verzorgde de architectuur waar de EMS site nu op draait. De user experience en het front-end design kwamen respectievelijk van Soda studio en Resoluut, beide uit de Makerstreet koker.