ecommerce CMS BigCommerce vs magento: een vergelijking

e-Commerce

Waarom BigCommerce de ideale vervanger van uw Magento webshop is.

13 augustus 2021

De e-commercemarkt heeft de laatste jaren een flinke transformatie ondergaan. Veranderende klantbehoeften en nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie (AI), machine learning, Internet of Things (IoT), VR en AR hebben ervoor gezorgd dat de consument steeds hogere verwachtingen heeft van webshops. Dit heeft de behoefte aan wendbare e-commerceplatforms vergroot. Organisaties én hun techniek moeten namelijk mee kunnen bewegen met de markt, als ze niet willen dat de concurrentie ze razendsnel inhaalt.

In de praktijk komen we nog veel organisaties met verouderde Magento-webshops tegen. Het blijven werken met Magento 1, een commerceplatform waarvoor de support al in juni 2020 is gestopt, is een slecht idee: het is namelijk relatief traag en zonder updates is de Magento-webshop vatbaarder voor online dreigingen.

Nu is dan ook een goed moment om te kijken naar alternatieven. BigCommerce is een innovatief en headless commerceplatform dat zich profileert als een volwaardig en moderner alternatief voor Magento. In dit blog vertellen we waarom BigCommerce een interessante vervanger is voor een legacy Magento-webshop.

Waarom overstappen van Magento?

Toen duidelijk werd dat Magento 1 niet in staat was om mee te bewegen met de veranderende behoefte van de markt, werd in 2015 Magento 2 gelanceerd. Een vooruitgang ten opzichte van de eerste versie, maar ook het vernieuwde platform kent nog steeds een aantal belangrijke nadelen. We geven daarom een aantal redenen waarom een overstap naar een alternatief als BigCommerce verstandiger is dan een migratie naar Magento 2.

Hogere kosten

Magento wordt vaak gezien als een synoniem voor grote budgetten. De opensource versie is gratis te downloaden, maar voor veel professionele organisaties te basaal in functionaliteit. Bovendien komen daar nog aanzienlijke kosten bij voor het ontwerp, de hosting en het technisch onderhoud. 

Het professionelere en uitgebreidere Magento Commerce 2 begint los van de implementatiekosten bij 22.000 dollar per jaar en loopt voor grotere en complexere shops op tot 125.000 dollar per jaar. De Commerce Cloud variant is zelfs nog prijziger.

Magento kan geheel gecustomized worden met behulp van maatwerk. Dit betekent ook dat het een zeer complex platform is. Wilt u veranderingen doorvoeren en tegelijkertijd de webshop en integraties aan de praat houden? Dan is er al snel een heel team van ontwikkelaars nodig dat de complexe Magento-infrastructuur door en door kent. Er zijn namelijk veel factoren en aandachtspunten (patches, bugs, updates en onderlinge afhankelijkheden) waar rekening mee moet worden gehouden als de performance optimaal moet blijven. Magento is dus niet alleen duur in aanschaf, maar vooral duur in doorontwikkeling en onderhoud. 

Minder inkomsten

Bij het kiezen voor een nieuw commerceplatform is het aanbod van functionaliteiten een belangrijke factor. Magento biedt naast de standaard functionaliteiten veel extra functionaliteiten aan door middel van extensies van derde partijen. Vaak tegen betaling. Wanneer veel van deze uitbreidingen zijn toegevoegd aan een webshop, kan dit de snelheid en daarmee ook uw inkomsten negatief beïnvloeden.

De complexiteit van Magento maakt het platform ook traag. De hoeveelheid gebruikte extensies en plug-ins gaat ten koste van de laadsnelheid van de webshop. Dit is een SEO-nachtmerrie, want Google bepaalt uw ranking steeds meer op basis van laadsnelheid. En zoals iedereen binnen de retail weet: iedere milliseconde telt!

Veiligheid en updates

Aangezien Magento 1 geen updates meer ontvangt, wordt het steeds onveiliger en vatbaarder voor online dreigingen. Magento 2 wordt wel actief doorontwikkeld en met regelmaat worden patches en upgrades uitgebracht. Het uitrollen van een upgrade kost echter tijd en geld. Niet zelden functioneert maatwerk of een extensie niet goed meer na een upgrade en is aanvullend ontwikkelwerk nodig om dit te herstellen.

Platforms die worden geleverd als Software-as-a-Service (SaaS) kennen dit probleem niet, omdat deze software door de leverancier wordt beheerd en bijgewerkt. BigCommerce is hier een voorbeeld van.

Meer weten over de verschillen tussen BigCommerce en Magento? Download de factsheet!

Waarom BigCommerce?

Hoewel er vele commerce-platformen zijn, is zeker niet ieder platform geschikt als vervanging van Magento. We lichten de belangrijkste voordelen van BigCommerce en de hoofdredenen om voor dit commerceplatform te kiezen hier toe:

BigCommerce is compleet, maar niet complex

  • Door de niet al te steile leercurve en waardevolle integraties is een BigCommerce-webshop razendsnel te lanceren. Alle bouwtools voor het ontwikkelen van een shop en storefronts zijn bovendien terug te vinden op één centrale plek.

  • BigCommerce is kostenefficiënt. Het helpt bedrijven om de kosten en complexiteit te verlagen en biedt de functies op enterprise-niveau die u nodig heeft om verder te groeien.

  • Omdat BigCommerce een SaaS-platform (Software as a Service) is, worden gebruikers vrijwel geheel ontzorgd. Dit betekent namelijk dat er een vaste prijs per maand wordt betaald voor de software en dat deze automatisch geüpdatet wordt door de leverancier.

Innovatieve en toekomstbestendige technologie

  • BigCommerce heeft een API-first architectuur. Dit betekent dat alle functionaliteiten in het platform via een API (Application Programming Interface) zijn te ontsluiten. Dit biedt belangrijke voordelen:

  1. Mogelijkheid tot een headless storefront, waardoor er volledige vrijheid ontstaat om de ideale customer journey voor uw klanten en uw producten te bouwen.

  2. Moderne en eenvoudige koppelingen aan de achterkant. Externe systemen communiceren met BigCommerce via de API’s. Doordat integratie met externe software feitelijk buiten de BigCommerce-codebase wordt gerealiseerd, is er geen risico dat integratie of extensie niet meer functioneert na een nieuwe (geheel geautomatiseerde) release van BigCommerce.

  3. Omnichannel - Native apps, marketplaces, externe leveranciers of retailers kunnen gekoppeld worden met de BigCommerce-backend.

  • Het is schaalbaar en op technisch vlak toekomstbestendig ingericht. De cloud-native SaaS schaalt automatisch en zonder performance-verlies mee met een toename in het aantal bezoekers en transacties.

  • Theme-store - Naast de headless mogelijkheden, biedt BigCommerce ook een groot aantal aanpasbare standaardthema’s, waarmee snel een moderne en feature-rijke shop kan worden vormgegeven.

  • Social Media integraties - verkopen via bijvoorbeeld Instagram of Amazon is te realiseren in een paar kliks.

  • BigCommerce geeft toegang tot een schat aan gegevens en waardevolle analyses over de prestaties van uw webshops door middel van analytics.

  • Het platform levert zowel b2c- als b2b-oplossingen. Nu we zien dat in het moderne digitale winkellandschap de grens tussen die twee in toenemende mate vervaagt, zal dat veel voordelen met zich meebrengen.

  • BigCommerce biedt een ecosysteem van ruim 600 geverifieerde apps waarmee winkeliers hun mogelijkheden snel kunnen uitbreiden

  • Krachtige open API’s koppelen interne systemen (ERP, OMS, WMS) en maken het mogelijk om het platform aan te passen aan uw behoeften.

ecommerce CMS BigCommerce vs magento: een vergelijking
Gert van Vliet is managing director bij Touchtribe

Gert van Vliet

Managing director

Delen

Tot slot

BigCommerce levert een goede balans tussen functionaliteiten, veelzijdigheid en gebruiksvriendelijkheid. U investeert in een platform dat uw organisatie op zakelijk vlak maximale wendbaarheid geeft, voor zowel nu als in de toekomst en zonder de complexiteit van Magento. 

Wilt u kennismaken met de voordelen en features van BigCommerce en zoekt u een betrouwbare partner die u hierbij helpt? Dan bent u bij Touchtribe aan het goede adres. Touchtribe helpt u met de implementatie van BigCommerce en samen zetten we een toekomstbestendige e-commercestructuur neer die klaar is voor snelle en continue groei. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Gert van Vliet is managing director bij Touchtribe

Gert van Vliet

Managing director

Delen