Van high-tech beurs naar huishoudbeurs

Voor ieder RAI-event een bijpassende app.

Een app als gids tijdens de Huishoudbeurs

Bij elk groot evenement hoort een app. Voor de jaarlijkse Huishoudbeurs in de RAI was dat niet anders. Wij gingen de uitdaging aan zorgde voor hét hulpmiddel bij uitstek voor bezoekers tijdens de beurs.

 

De Huishoudbeurs

De jaarlijkse Huishoudbeurs staat bij velen al maanden op voorhand in de agenda. Het evenement in de RAI is dan ook de perfecte beurs voor de laatste trends op huishoudgebied. Standhouders met allerhande producten, verschillende shows, demonstraties en lekker veel workshops. In het totaal goed voor maar liefst 235.000 bezoekers per editie.

235.000 bezoekers: 1 app

De opdracht was helder: de Huishoudbeurs verdiende meer dan ‘slechts’ een app. Natuurlijk moet je als bezoeker snel kunnen checken bij welke stand die toffe workshop wordt gehouden. Of in welke zaal de wedstrijd plaatsvindt. Er moest echter ook een spelelement in zitten. En een handige FAQ. Én het moest, uiteraard, ook nog eens vlot navigeren en probleemloos draaien.

 

Ambitie als rode draad

Enthousiast aan de slag dus. Het werd een proces waarbij we Mendix tot het uiterste dreven. Bezoekers kunnen het programma inkijken, standhouders opzoeken, extra beursinformatie opvragen en digitaal kaartjes krassen om prijzen te winnen. De 50.000 downloads bleken achteraf zelfs geen verrassing meer.

API-caching: Quasi-statische data in de app, waardoor de data sneller kan worden teruggekoppeld

API-caching

Quasi-statische data in de app, waardoor de data sneller kan worden teruggekoppeld

Voor afbeeldingen zorgden we voor een koppeling met een Image CDN (Content Delivery Network). Op deze manier konden we de backend inzetten voor het afhandelen van de business logica. Met een paar distributed load tests voor verschillende scenario’s alvorens live te gaan wisten we hoeveel gebruikers de applicatie aan zou kunnen.

Het aantal gebruikers vormde vanaf het begin de grootste uitdaging. Een gelijke spreiding van 300.000 bezoekers per dag was geen probleem. Zelfs de piekmomenten (2000 requests per milliseconde) bleken perfect haalbaar.

Moduleren met Mendix 

Een snellere, visuele manier van werken in plaats van tijdrovend maatwerk

Start van het project: begin december. Oplevering? Eind januari.

We leven inmiddels al langer volgens het credo ‘gebruik technologie waar het voor bedoeld is’ en dat is net waar Mendix’ waarde ligt. Via Mendix werd handmatig programmeren vervangen door automatisch moduleren. Deze visuele manier van programmeren bespaarde veel tijd door het gebruik van voorgeprogrammeerde code, zonder dat het eindresultaat moet inleveren aan kwaliteit.

Een aanzienlijke besparing in tijd, geld en mankracht. Met een krachtige app als gevolg.

Reusability

Het hergebruiken van bestaande componenten als basis voor nieuwe apps

 Het toppunt van recycling. Een herbruikbare backend die de basis vormt voor de app van de Huishoudbeurs en tegelijk ook voor nog veel meer.

Met de komst van de Huishoudbeurs-app legden we ook de basis voor elk denkbaar RAI-project. Deze gemeenschappelijke backend wordt al gebruikt voor de ontwikkeling van apps voor verschillende B2B beurzen (Interclean, Intertraffic) en zorgt ervoor dat een nieuwe, matching app opleveren niet langer dan een week hoeft te duren.

De ultieme test 

De eerste 2-3 weken na het live gaan van de Huishoudbeurs-app waren we de 50.000 downloads al voorbij. Ook de reacties straalden tevredenheid uit. De app werd visueel goed ontvangen en geprezen vanwege het gebruiksgemak en de vele opties. Dat de positieve ontvangst voor een bescheiden kick zorgde spreekt voor zich.

Tot volgend jaar?

De eerste editie met Huishoudbeurs-app was meer dan geslaagd dus kijken we terug op een geslaagd debuut! Stay tuned, want wie weet welke extra functionaliteiten we nog gaan toevoegen. Met Mendix uiteraard, what else?

Bekijk ook onze andere cases: