dorstlust drankerij schaalbaar platform

Dorstlust

Drink wat anders: Zo verovert Dorstlust de (fris)drankenbusiness

Dorstlust is marktleider op het gebied van alcoholvrije drank in Nederland. Hun missie? Heel Nederland nét even wat anders laten drinken. Niet alleen met hun zakelijke brand Dorstlust, maar ook met hun consumenten brand de Drankerij, nemen zij langzaam het dranken imperium over. Inmiddels hebben zij naast de alcoholvrije (fris)drankjes ook een heel assortiment aan wijn, bier en sterkedrank. Dorstlust bouwt al 10 jaar met passie aan een sterk merk, met een sterke visie. Daar hoort natuurlijk ook een sterk én schaalbaar platform bij.

De reis van dorstlust

De reis van Dorstlust

Waarom kan ik in Berlijn wel Club-Mate drinken en in Nederland niet? Dat vroegen Dorstlust oprichters Tessa en Stephan zich zo’n 10 jaar geleden af. De frisdranken kaart in Nederland was in de meeste horecazaken vrij standaard en daar moest verandering in komen. Zij wilden de Nederlandse frisdrankindustrie veranderen. Het begon met het inkopen en verkopen van wat drankjes als studenten, stickers plakken bij studenten hotspots én een website met alleen een mailadres. Maar langzaam groeide het uit tot een groot merk, die al meerdere keren moest verhuizen vanwege ruimtegebrek in het magazijn. Het enthousiasme van het Dorstlust team (inmiddels bijna 15 man groot) is in alles merkbaar. Dit komt vooral door hun overtuigende missie: andere drankjes in zowel horecazaken als bij mensen thuis, zodat Nederland de keuze heeft om ook eens wat anders te drinken.

Ergens heen gaan en zien dat onze drankjes op de kaart staan, daar worden we pas echt enthousiast van!

Tessa, co-owner Dorstlust
Dorstlust frisdrankwinkel Amsterdam Oost

De persoonlijke aanpak van Dorstlust en de Drankerij

Dorstlust gaat voor een persoonlijke aanpak, via zowel de zakelijke shop Dorstlust als de consumenten shop Drankerij. Door veel te praten met consumenten en horeca ondernemers en het verhaal van Dorstlust mee te geven, kwamen Stephan en Tessa er achter dat ‘wat anders drinken’ niet alleen toepasbaar is voor de frisdrankindustrie. De focus ging van vooral frisdrank, ook naar bier, wijn en sterke drank. Daarnaast heeft de Drankerij sinds vijf jaar niet alleen een online platform, maar ook een fysieke winkel in Amsterdam-Oost. Een grote stap voor het merk! Iets wat zij met de groei niet wilden verliezen was de persoonlijke aanpak en hun klantgerichtheid. Of het nu een consument, kleine ondernemer of een horecaketen is, het gaat om de het verhaal achter de drankjes. Iedereen krijgt hetzelfde verhaal en persoonlijk advies, zodat ze de drankjes inkopen die ook echt bij de zaak en klanten passen.

Dorstlust platform schaalbaar drankerij
dorstlust-consument-zakelijk-platform

Flexibele software die meegroeit met ambities

Dorstlust merkte ongeveer een jaar geleden dat zij flexibele software nodig hebben die kan meegroeien met hun ambities. Het toen huidige WooCommerce platform was niet schaalbaar genoeg en miste functionaliteiten en koppelingen met bijvoorbeeld het voorraadsysteem. Waar Dorstlust eerst veel zelf oppakte, was het tijd om met een tech partner een software oplossing op maat te maken. Dorstlust koos voor een tech safari bij Touchtribe waarin duidelijk wordt waar een bedrijf technisch staat en hoe software kan helpen hun doelen te bereiken. Er is gekozen om te werken met e-commerce platform Bigcommerce. Dit platform is schaalbaar en koppelbaar aan andere systemen. Ook heeft dit platform meer online (marketing) mogelijkheden en functionaliteiten die perfect werken zowel op desktop als mobiel. Daarnaast zijn de twee platformen (Dorstlust en Drankerij) gekoppeld aan één backend. Dit scheelt het Dorstlust team niet alleen veel tijd, maar is ook minder foutgevoelig als schakel tussen de drankfabrikanten en de horecalocaties.

Wij zijn blij met Touchtribe als technische partner. Ze denken echt mee over de juiste oplossing voor ons bedrijf en zijn snel in de communicatie.

Stephan, co-owner Dorstlust

Samen resultaten boeken

Dorstlust wil een eerlijk verhaal brengen naar de klant en neemt de tijd om een persoonlijke band op te bouwen. Dit is ook waarom Dorstlust voor een samenwerking met Touchtribe heeft gekozen. Het consumentenplatform de Drankerij is afgelopen december live gegaan, precies op tijd voor de feestdagen. Op dit moment zijn wij bezig met het ontwikkelen van het zakelijke platform Dorstlust. De drankerij laat al mooie resultaten zien. Niet alleen werken de interne processen een stuk soepeler, ook zag Dorstlust de conversie én orderwaarde stijgen sinds de lancering van het nieuwe platform.

Dorstlust drink wat anders sticker

What’s next?

Dat vertellen Tessa en Stephan graag: “Natuurlijk eerst de uitrol van het zakelijke platform van Dorstlust. Het is voor ons een verademing dat de samenwerking met Touchtribe zo soepel gaat. Dit is de eerste keer dat we zo’n groot project uitbesteden. Maar de informele en snelle communicatie is erg fijn”. De ambitie van Dorstlust stopt niet bij het zakelijke platform, ze willen nog veel verder gaan! Op dit moment leveren ze zakelijk vooral nog aan horecazaken in Amsterdam en omstreken. Binnenkort gaan zij uitbreiden, met als uiteindelijke doel om heel Nederland te bereiken.

Stay tuned voor niet alleen het zakelijke platform, maar ook de nieuwe fysieke winkel van de Drankerij die op de planning staat!