bart maakte de overstap van marketeer naar developer

People

Developerstory: hoe Bart van content naar code ging

14 maart 2022

Bart, inmiddels 1.5 jaar onderdeel van het Touchtribe team, was niet altijd al bezig met code schrijven. Zijn creativiteit kon hij, na zijn studie, eerst een tijd kwijt in de marketing. Na een spannende stap ruilde hij nog niet zo lang geleden het schrijven van content in voor het schrijven van code. Hoe hij deze carrièreswitch heeft ervaren? Vertelt Bart hier:

De eerste stappen als marketeer 

Na mijn studie Internationale communicatie en media in Utrecht was het een logische vervolgstap om aan de slag te gaan als marketeer. Ik deed dit dan ook bij een scale-up, met een klein marketing team. Als online marketeer was ik daar verantwoordelijk voor vrijwel alle onderdelen binnen de marketing. Het schrijven van content, bouwen en onderhouden van de website, SEO en het maken van campagnes. Doordat het zo’n klein team was moest ik heel veel zelf doen. Zo bouwde ik met drag & drop wordpress websites en zocht ik zelf de technische aspecten rondom de websites uit, zoals analytics en tag manager. In 5 jaar was het bedrijf flink gegroeid en werd het team groter. Ik had sterk het gevoel dat dit het juiste moment was om de volgende stap in mijn carrière te maken.

Maar wat was die stap? Dat vroeg ik mijzelf ook af. Ik merkte dat ik weinig enthousiast werd van de verschillende marketing vacatures die ik online tegenkwam en dat ik eigenlijk iets anders wilde gaan doen. Toen ik terug ging denken aan waar ik dan wel veel energie uit heb gehaald de afgelopen tijd, kwam ik voornamelijk uit op het lanceren van concrete dingen, zoals websites. Producten bouwen die het bedrijf echt vooruit helpen en waarmee het bedrijf goede resultaten kan behalen. Daarnaast werd ik ook altijd enthousiast van alle technische dingen uitzoeken. Tijdens wat online research kwam ik veel verhalen tegen over Front-end bootcamps. Hier komen producten bouwen en techniek natuurlijk perfect samen, maar er zit ook creativiteit in en sloot aan bij mijn marketingachtergrond. Na lang nadenken besloot ik om de stap te nemen, ik zei mijn baan op en ging aan de slag met de Front-end bootcamp. 

bart maakte de overstap van marketeer naar developer
Sjors van Santen is marketing manager bij Touchtribe

Sjors van Santen

Marketing Manager

Delen

Bart_developer_Touchtribe

Beginnen met de bootcamp

Tijdens de Front-end bootcamp doe je vooral heel veel technische kennis op. Je leert de basics van programmeren en maakt kennis met programmeertalen als HTML, CSS en Javascript én frameworks als React. Dit zijn de basic talen die vrijwel iedere Front-end developer onder de knie heeft. Via online tutorials en lessen ga je in snel tempo door alle stof heen. Daarnaast helpt de bootcamp je ook met het vinden van je eerste baan. Hoe presenteer je jezelf op LinkedIn? Hoe overtuig je iemand dat ondanks weinig ervaring, jij toch geschikt bent voor de baan?

Daarnaast maak je kennis met verschillende soorten bedrijven. Wil je binnen een grote corporate werken in een IT team, of juist een klein bedrijf? Zelf koos ik er bewust voor om te gaan kijken naar Front-end agencies. Je werkt dan samen met een groep mensen die dezelfde specialisme hebben ipv dat je solo werkt in een team met verschillende specialismes. Daarnaast wilde ik graag aan meerdere producten, binnen verschillende projecten werken en niet maar aan één. Door deze afwisseling leer je extra snel, mede door met de klant om te gaan maak je een snellere ontwikkeling door. 

Mijn eerste baan als Front-end developer

Ik wist hoe dan ook dat de switch goed zou uitpakken, de kennis die ik zou opdoen rondom Front-end is nooit weggegooid. Maar dat de switch zó goed zou uitpakken had ik van te voren ook niet kunnen bedenken! Ik heb er veel meer uitgehaald dan ik had verwacht. Na mijn bootcamp van 6 weken kon ik met de basics van Front-end aan de slag. Dat deed ik dan ook volop! Heel veel research gedaan, testprojecten, sites bouwen en vooral heel veel code tikken. Het was vooral proberen en proberen totdat je iets vets hebt gebouwd. 

Na de bootcamp kwam ik de vacature van Junior Front-end developer tegen bij Touchtribe. Ik dacht waarom niet, ik probeer het gewoon. Op dat moment kwam ik voor het eerst in aanraking met het MakerStreet netwerk, waar een aantal vette development bedrijven in zitten. Touchtribe is gespecialiseerd in Front-end en ik wist dan ook dat ik daar moest zijn. Na een aantal gesprekken en een code assignment werd ik aangenomen als Junior Developer! Ondanks dat ik nog niet veel ervaring had was mijn achtergrond in marketing doorslaggevend geweest. Je bent toch altijd al veel bezig geweest met websites en de ‘andere kant’ kennen is dan een pre. Ook werk ik nu veel met marketeers samen bij de klant, die ik sneller kan helpen door mijn kennis. 

Doorontwikkelen bij Touchtribe

Het eerste project bij Touchtribe was dan ook het bouwen van een website voor een van de andere labels binnen MakerStreet: Webflight. Het project paste perfect bij mijn achtergrond en ik zag dit als een mooi project om mee te starten. Van de websites bouwen ging ik langzaam naar de wat technisch ingewikkeldere projecten. Vidua is daar een mooi voorbeeld van. Hier ben ik bezig met identificatie en verificatie van gebruikers. Deze afwisseling is vooral de reden dat ik bij een agency wilde gaan werken. Ieder project en iedere klant is weer anders en dat maakt het werk heel uitdagend. Plus je leert heel snel, heel veel verschillende dingen omdat je met 15 mensen met dezelfde expertise en interesses werkt!

Ieder project bij Touchtribe is een mix van junior, medior en senior collega’s. Zo sta je er nooit alleen voor en heb je altijd iemand om op terug te vallen mocht iets even niet lukken. Ook is er altijd iemand die je code checkt voordat je deze ook daadwerkelijk gaat gebruiken. In mijn geval was dat Linda, zij vertelt over Bart: ”Bart en ik werkten samen aan het Webflight project. Waarbij Bart het grootste aandeel had en ik voornamelijk de code reviews deed. In het begin had ik veel feedback, ik ben dan ook wel echt pixel perfect en ik vind het belangrijk om dat Juniors ook te leren. Maar ik vond het leuk om te horen dat Bart het erg fijn vond en veel kon leren van de feedback. Hij pakte het ook super snel op!”

Wat mij ook opvalt binnen Touchtribe is dat ik zeker niet de enige ben die via deze weg in de Front-end wereld terecht ben gekomen. Collega’s Sven, Tim en Syakirah volgden dezelfde weg. Syakirah vertelt: “Na mijn studie Arts and Culture kwam ik er al snel achter dat dit niet de sector is waarin ik mijzelf zag werken. Toen ik eenmaal de switch naar development had gemaakt was dat voor mij een gevoel van thuiskomen. Ik zocht naar een werkveld waarbij blijven leren en ontwikkelen centraal staan én een plek waar mijn collega’s mij motiveren en inspireren om het beste uit mezelf te halen. Het volgen van een bootcamp heeft mij geholpen om een development basis te leggen. Ook gaf het mij de motivatie om door te zetten, aangezien het begin niet altijd makkelijk was. Zo’n bootcamp en medestudenten hebben mij door deze momenten heen geholpen. Ik ben erg blij dat ik bij Touchtribe de kans heb gekregen om als junior frontend developer aan de slag te gaan en te blijven leren van mijn collega’s”. 

Touchtribe collega's spelen Mario kart op kantoor

To code or not to code?


Ik zit helemaal op zijn plek binnen de Front-end, maar hoe weet je of dit ook iets voor jou is? Ga vooral kijken naar waar je energie uithaalt. Wat vind je nou echt leuk om te doen? Waar ben je goed in? Dit kunnen hardskills zijn, maar ook bijvoorbeeld softskills. Werk je liever alleen of in een team? Wil je aan verschillende producten werken of liever maar aan één? Alleen door dit soort vragen te beantwoorden en heel veel online research te doen kom je erachter of Front-end iets voor jou is. Als je het aan mij vraagt komen digitale skills tegenwoordig altijd van pas, dus Front-end kennis is nooit weggegooid. 

Als je eenmaal hebt besloten ervoor te gaan dan kan ik alleen maar zeggen, ga heel veel proberen! Zo leer je naast de basics in een cursus ook heel snel in de praktijk. Bekijk gewoon even de code als je naar een website gaat, kijk naar hoe designs ten opzichte van de code werken, haal kennis op via technische platformen. Vooral het nabouwen van websites heeft mij heel erg geholpen, bijvoorbeeld twitter klonen. Gewoon proberen, proberen, proberen! En 1 jaar later maakte ik ineens websites voor Scotch Whiskey en gaf ik een demo in een Whiskey museum voor de klant. Daar doe je het toch voor!

Gelukkig ben ik erachter gekomen dat Front-end veel beter bij mij past, maar zoals je hebt kunnen lezen gaat mijn marketingkennis nooit verloren. Twijfel jij of Front-end iets voor jou is? Wij beantwoorden graag je vragen! Dat kan door te mailen naar jobs@touchtribe.nl. Heb jij al de basiskennis in huis om gelijk aan de slag te gaan? Check dan gelijk onze vacatures via https://werkenbij.touchtribe.nl/ 

Sjors van Santen is marketing manager bij Touchtribe

Sjors van Santen

Marketing Manager

Delen